|
Cruise Singapore Italië 4
De service is bar aan boord. Dat vinden ze tenminste zelf.
|
We zijn inmiddels in Salalah, een havenstad in Oman. De huidige sultan is hier geboren en woont er nog steeds. Hij is inmiddels 78 jaar.
Salalah is de op een na grootste stad van Oman en een van de grootste haven op het Arabisch schiereiland. Het is een belangrijk overslagcentrum voor containers. Er heerst een tropisch klimaat en er is een rijke vegetatie. Er groeien o.a. veel palm- en bananenbomen. De stad staat bekend als een belangrijk bedevaartsoord voor moslims en christenen. Men staat hier erg open voor andere godsdiensten en de mensen zijn erg vriendelijk. Er is hier visserij, er zijn scheepswerven en leerbewerkingsbedrijven. De stad staat bekend als de ‘Arabische hoofdstad van de parfum’. Het toerisme is er een belangrijke inkomstenbron.
Deze schepen werden vroeger gebruikt |
|
|
Houris voor de visserij, uitgehold of gebouwd met een frame |
Jalibut, een non-Arabisch ontwerp voor visserij, duiken en handel langs de kust |
|
|
Traditionele Battil voor visserij met verticale netten |
Kambari , visserij en overladen van vracht van grotere schepen |
Dit oude stenen anker werd in 1970 in de haven van Salalah gevonden |
|
In Salalah groeien enkele Frankincence bomen. Deze zijn een nationaal symbool en men tapt daarvan de sappen af waarmee heel veel dingen gedaan worden. Hij staat ook bekend als de wierookboom. Het sap wordt dan ingedikt totdat het op steentjes lijkt en die steentjes worden verbrand als wierook. Het afgetapte sap wordt voor vele doeleinden gebruikt, zoals roken, de atmosfeer in je huis opschonen en verschillende medische doeleinden.
|
|
|
Frankincence boom |
In de stad vind je ook twee souqs. Dat zijn lokale markten, veelal overdekt. Toen wij er waren, waren er veel winkeltjes nog gesloten.
|
|
Traditioneel geklede vrouw bij haar stalletje |
Een van de laantjes in de souq |
|
|
Een stalletje voor verse vruchtensappen |
Het werd nog op de ouderwetse manier gedaan |
|
|
De herentoiletten in de souq, wel schoon |
Deze mannen kwamen aanrijden en wilden op de foto |
Oman is heel lang een bloeiend land geweest. Men wist goed gebruik te maken van de wadi’s, plaatsen in de woestijn waar water boven de grond kwam en waar veel vegetatie groeide. Men construeerde daar falaj (meervoud van aflaj). Dit zijn historische irrigatiesystemen bestaande uit betonnen of aarden goten van ongeveer een halve meter breed. Elke dorp heeft zijn eigen aflaj. Als er geen wadi was, wisten de bewoners heel vaak de ondergrondse stroompjes te vinden die uit de bergen kwamen. Er werden zelfs tunnels gegraven om het water ter beschikking te hebben. Ze werken er met time share. Elke boer heeft gedurende een bepaalde tijd recht op gebruik van het water in de goten. Om het water om te leiden of te stoppen, wordt er gewoon een steen in de goot gelegd. Het gebruik van falaj dateert hier al van 2000 voor Christus. Oorspronkelijk werd gedacht dat de sytemen uit Iran afkomstig waren maar de oudste daar dateren van 1000 jaar voor Christus.
|
|
Een Aflaj systeem gevoed door een wadi |
Voorbeeld van een goot |
|
Water van de berg |
|
Water van een bron |
|
Toen het land nog bestond uit Oman en Zanzibar was het heel welvarend. Toen het door erfopvolging werd opgesplitst, ging het met beide landen slecht. De voorlaatste sultan woonde ook in Salalah en verbood elk ding dat ook maar een link naar het westen had. Zelfs zonnebrillen waren verboden. Meisjes moesten in het eigen dorp blijven wonen totdat ze gingen trouwen. Zo waren er vele geboden en verboden ingevoerd door deze sultan. |
Aan de kust groeien de koospalmen en de bnanaenbomen uitbundig |
|
De huidige sultan trad aan in 1970 en beloofde het land vooruit te helpen met heel veel moderne dingen. Het wegennet werd uitgebreid van 10 km naar meer dan 6000 km. Niet één maar vele ziekenhuizen, iedereen elektriciteit en stromend water). Hij liet zelfs oude huisjes bij de kust afbreken om nieuwe te bouwen opdat de bewoners beter gehuisvest waren.
Hij ontsloot ook Muscat dat alleen maar via een klein en goed verdedigbaar weggetje te bereiken was. Er kwamen mogelijkheden voor scholing die ook voor meisjes opengesteld werden. Vrouwen hebben daar ook geen achtergestelde positie. Kortom, hij is er in geslaagd om een welvarende en open staat van te maken en Oman staat nu bekend als het Zwitserland van het Arabisch schiereiland. |
|
|
Het paleis van de sultan |
Het is avond en onder ons zien we enorme scholen vissen die aan de oppervlakte rondzwemmen met af en toe een verdwaalde rog in aan de buitenkant van de school. Op de kade loopt een aantal zwerfhonden te bedelen.
We zijn inmiddels vertrokken uit Salalah. In de hut is het pikdonker en als je naar het toilet moet ’s nachts doe je de op de tast. Bovendien weet je de weg en het is niet groot, de hut is zo groot als een postzegel.
Dus wat gebeurt er! Midden in de nacht word ik wakker en stap uit mijn bed. Op de tast de toiletruimte in en met mijn hand zoeken naar het deksel van het toilet. Ik schrok mij dood en de adem stokte mij in de keel want ik greep iemand beet. Het was Lucia die al op het toilet zat en die zich ook een ongeluk schrok. Wij hadden elkaar niet gehoord.
Het vertrek was overigens rond 1 uur ’s nachts. Ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat we de Golf van Aden kruisen om in de Rode Zee te komen op weg naar de Golf van Suez en het Suezkanaal. We komen dan in de buurt van Somalië waar nog steeds piraten actief zijn. Wij kregen instructie dat we naar bepaalde plekken aan boord moesten gaan als we daartoe opdracht kregen in het onwaarschijnlijke geval dat we geënterd zouden worden door zeerovers.
Er varen daar ook marineschepen rond om het gebied te beschermen. Aan boord waren ook maatregelen genomen. Op het laagste dek stonden veiligheidsofficieren met verrekijkers te zee af te speuren en er stonden mannen klaar met brandslangen. Toen er in de verte wat piratenschepen opdoemden die daar voor anker lagen met aan een lijn een stuk of drie snelle rubberboten, rende men zenuwachtig heen en weer op het dek en kwamen er wat hogere officieren bij. Helaas vergat ik een foto te nemen van de piraten. Als we straks in de Rode Zee zijn, is het gevaar geweken. Overigens is een cruiseschip niet aantrekkelijk voor piraten. Het is hoog en er zijn te veel mensen op. Veel te gecompliceerd allemaal. |
|
|
De zee wordt afgezocht |
|
|
Er wordt gepatrouilleerd |
De mannen zitten klaar bij de brandslangen |
|
|
|
De brandslang ligt klaar |
Hij kan worden aangesloten op dit waterkanon |
|
We hoorden nog dat een patrouilleboot ’s nachts langszij was gekomen en dat er mensen aan boord waren gekomen.
We varen nu op de Rode Zee met Saoedi Arabië aan stuurboord en Sudan aan bakboord en zijn al aardig gevorderd op onze terugweg in de tijd. Het is hier nu 2 uur later dan in Nederland en straks bij het Suezkanaal nog maar 1 uur.
Dat met die tijden is een eenvoudig maar ingenieus systeem. Je kunt om de aarde van pool tot pool cirkels trekken. Op de kaart zie je die strepen lopen; dat zijn meridianen. Al in de 19e eeuw werd door veel landen de al bestaande nulmeridiaan die door Greenwich loopt, aan te houden als de standaard nulmeridiaan. Daarop zijn de tijdzones afgestemd. De tijd op de nulmeridiaan is GMT (Greewich Maritime Time). Later bleek wel dat door allerlei oorzaken zoals stand aardas, zwaartekrachtvelden en nog een aantal andere zaken de tijd niet helemaal klopte. Men had inmiddels de atoomklok ontwikkeld en de UTC (Universal Time Coördinated) ontstond. Deze is veel preciezer en heeft voor de luchtvaart en het militaire apparaat de naam Zulu time. Zulu is de luchtvaartbenaming voor de letter Z die stond voor Zerotime.
Vandaag heb ik even geoefend voor de show van morgenavond. Ik moest hem aardig inkorten, vooral omdat er toch te weinig mensen Engels spreken. Ik heet wel iedereen welkom in het Italiaans, Spaans, Engels, Duits, Frans, Nederlands en Chinees. In het Chinees zeg ik dan: Nihau, taaitaai kreng, hangkreng hang. Dat Chinees begrijpen alleen de Nederlanders, alle anderen denken dat het echt is.
|
|